Generatie Z komt eraan: tijd om je werkplek daarop in te richten

5 december 2020

Niet alleen technologische vooruitgang heeft impact op onze manier van werken, ook demografische ontwikkelingen zorgen ervoor dat er andere verwachtingen en eisen ontstaan.   

Generatie Z groter dan Millennials 

In 2025 bestaat 75 procent van de werkende bevolking bestaat uit Millennials en de opkomst van Generatie Z zal snel volgen. Generatie Z (1995 – 2010) staat bekend als digital native en is nog meer technologie-georiënteerd. En nog belangrijker: ze overtreffen de Millennials in aantal. Organisaties die straks succesvol willen zijn, moeten dus nu al rekening houden met de andere werkwensen van Gen Z. Hoe laat je hen samenwerken met andere generaties?  

Samenwerken met Generatie Z 

Terwijl de laatste Babyboomers richting hun pensioen werken, bestormt Gen Z de arbeidsmarkt. Dit betekent dat op dit moment vier generaties samenwerken. Naast de Babyboomers en Gen Z moeten we ook rekening houden met Generatie X (1961-1980) en de Millennials. Al deze generaties hebben een andere werkstijl. Babyboomers communiceren veel per telefoon, Generatie X mailt en smst en Millennials gebruiken graag Whatsapp en social media. Generatie Z maakt liever gebruik van audioboodschappen, virtual reality en artificial intelligence. 

Volgens Gartner is Gen Z graag op zichzelf en hebben daarom het liefst een eigen werkplek die ze niet met anderen hoeven te delen. Gartner zegt hierover: De intieme relatie die ze hebben met hun apparaten maakt hen minder sociaal dan Millennials.  

De kenmerken van Generatie Z 

Gen Z is mede gevormd door de kredietcrisis. Dat bepaalt hun kijk op werk en inkomen. Een paar weetjes over de Generatie Z: 

  • Technologie zit in hun DNA. 
  • Ze plannen graag ver vooruit. 
  • Ze zoeken meer (financiële) stabiliteit. 
  • Ze zijn zelfbewust en uitgesproken. 
  • Ze zijn pragmatisch. 
  • Ze zijn hoogopgeleid en hebben studieschulden. 

Wat verwacht Generatie Z van een organisatie? 

Generatie Z wil op een ondernemende manier kunnen werken, maar wel in een stabiele en veilige omgeving. Ze kiezen daarom eerder voor een gevestigde organisatie dan een startup. Daarnaast verwachten ze dat een werkgever oog heeft voor een goede work-life balance. Ze vinden het belangrijk dat flexibiliteit wordt geboden door waar en wanneer je wilt te kunnen werken. Diversiteit staat bij Gen Z hoog in het vaandel en ze werken het liefst voor bedrijven waarin je dit terugziet in het personeelsbestand. Tot slot waardeert Gen Z bedrijven waarvoor duurzaamheid geen holle kreet is en vinden ze het belangrijk dat hun organisatie daadwerkelijk bijdraagt aan een betere leefomgeving.  

Wat betekent dit in de praktijk? 

Hoe digitaal Gen Z ook is, het is niet zo dat ze het liefst alleen maar digitaal communiceren. Persoonlijke communicatie vinden ze ook belangrijk. Tot voor kort vonden vergaderingen in grote organisaties voor 60% fysiek plaats. Gartner voorspelde al dat dit door demografische veranderingen in 2024 nog maar 25% zou zijn. Door de COVID-19-crisis is de overgang naar remote werken in een stroomversnelling gekomen.  

Generaties verbinden met een plaform 

Na COVID-19 lijkt de kantoortuin zijn langste tijd te hebben gehad. De noodzaak tot remote werken wordt mogelijk versterkt als door social distancing minder vierkante meters beschikbaar zijn. Het kantoor wordt in het nieuwe normaal meer een ontmoetingsplek. De inrichting komt tegemoet aan de verscheidenheid aan werkwensen. Met een mix van open en gesloten ruimtes en huddle rooms. Huddle rooms zijn kamers met een scherm, waarin een team ongestoord contact kan hebben met collega’s of klanten op afstand.  

Generatie Z gaat voor optimaal gebruiksgemak 

Technologie laat fysiek en virtueel samenwerken versmelten door de focus op gebruiksgemak. Denk aan het starten van een videovergadering met een stemcommando, automatisch transcriberen van wat in het overleg is gezegd en het doorzoekbaar maken van deze content. 

Cisco ontwikkelde zelf een uitgebreid portfolio aan hard- en software voor een optimale gebruikservaring. Met name de platforms voor vergaderen en samenwerken brengen de verschillende generaties met elkaar in contact. Vanaf elke plek en op elk moment.   

Aan elke generatie is gedacht 

De geïntegreerde chatfunctie compenseert voor de werkers op afstand het gemis van het praatje bij de koffieautomaat. Goede kwaliteit video komt tegemoet aan de behoefte om elkaar te zien. Doordat reistijd vervalt, draagt deze techniek bij aan een beter milieu. De platforms zijn schaalbaar en snel uit te rollen. Slimme snufjes laten teams efficiënter werken, helpen kosten besparen en stellen organisaties in staat om alle werkwensen van Generatie Z te ondersteunen. 

Veilig en effectief 

De toekomst is vandaag. Het nieuwe normaal vergt ook voor werkgevers aanpassingen, maar hoe kun je ervoor zorgen dat je als werkgever klaar bent voor die manier van werken? In onze whitepaper ‘Veilig en effectief: is op afstand samenwerken echt de toekomst’ gaan we in op deze vraag, bespreken we de trends die op afstand werken aanjagen en bespreken we de koplopers op dit gebeid. Download de whitepaper hier of neem vrijblijvend contact op. 

whitepaper slimmer samenwerken
detoekomstisvandaag.nl

Deel dit bericht via één van de volgende kanalen: